14/11-2017 Irland – Danmark, Aviva Stadium, Dublin

Mine rejseudgifter

670 kr.  - fly T/R, direkte med SAS ud og Norwegian hjem.

225 kr. - Overnatning på hostel i dobbeltværelse.

Kamp billet 425 kr.

Total pris 1.320 kr.

La Travel pris 3.999 kr.

For god ordens skyld, skal det siges, at jeg boede på hostel i privat-dobbeltværelse midt i Temple Bar, og ikke på et 3-stjernet hotel med morgenmad, som var inkluderet i LA Travel’s rejse. Og at jeg ikke havde en guide med, som kunne fortælle mig hvor der lå en Irsk Pub. Det havde dem, som rejste med LA Travel. Jeg sparrede derimod 2882 kr., som kan blive sat direkte ind på VM opsparingen.

Jeg ankom til Dublin tirsdag d. 14/11 ved 12 tiden, i flyet med de danske roligans og hoppede i en taxa ind mod Temple Bar, hvor mit hostel lå. En del andre, som jeg normalt rejser med, sad allerede derinde og varmede op til kampen, da de var ankommet aftenen inden.

Apache Hostel, som jeg boede på, vil jeg ikke give meget mere end 1 stjerne. Og den stjerne får de for beliggenheden helt centralt i Temple bar. Det er virkelig et lorte hostel, med meget meget små værelser. Hvis du skal have mere en 1 nat i Dublin vil jeg anbefale at tage et af de bedre hostels/hoteller i byen, men til mit formål var det perfekt. Det var billigt og lå centralt, så da jeg kun skulle bruge det nogle timer efter kampen, var der ingen grund til at kaste for mange penge efter en dyr seng - jeg sov i hvert fald fint de 4 timer jeg var der og til kun 225 kr.

Dagen startede på Temple bar, som er en af de ældste pubber i Temple barområdet og pubbens historie går mere end 140 år tilbage. Et lidt turistet sted, men stadig hyggeligt, på trods af des store størrelse. Priserne var lidt turistet og ligner meget danske priser for en pint - men alt i alt et glimrende sted til at få stillet tørsten, hvis du er i Dublin.

Efter et par timer i Temple barområdet, gik turen videre forbi det danske mødested på Dicey’s pub, som er en af de største pubber/natklubber i Dublin. Her er der plads til 3.000 mennesker og da jeg kom havde danskerfesten allerede været i gang i flere timer.

Efter en halv times tid på Dicey’s pub gik turen nu mod stadion, dog med tid til at besøge lidt vandhuller på vejen. Jo tættere jeg kom på stadion, jo mere fyldte var pubberne med folk der skulle til fodbold. Det var helt fantastisk at opleve gæstfriheden fra de lokales side og på masser af pubberne stod danskere og irere, og drak øl side om side, og snakkede om aftenens kamp.

Jeg ankom til Aviva Stadium med 30 minutter til kick off, måske lige sent nok, da jeg opdagede hvilken kø der var for at komme ind på det danske afsnit.

Jeg var inde på stadion efter 15-20 minutter i kø, heldigvis tidsnok til at få de to nationalsange med inden kick off.

Der blev lagt ud med Irlands nationalsang og hold da op for en oplevelse. Jeg har aldrig oplevet et stadion være så meget på til en landskamp under nationalsangen, jeg tror at samtlige irere på Aviva Stadium stod op og skreg lungerne ud af halsen under den sang, det var helt så man fik gåsehud.

Den danske national sang blev også sunget med en hvis volumen, men den kamp tabte vi vidst stort på tribunen.

De første 20 min af kampen, er den største stemningsmæssige oplevelse jeg har haft med landsholdet til dato. Aviva Stadium var gyngende og ved Irlands scoring kunne stadion lige så godt have brast sammen. At se et helt stadion, som eksplodere på den måde, er noget jeg aldrig glemmer.

Det fantastiske resultat blev fejret længe efter slutfløjt på stadion, hvor ikke mange danskere forlod deres pladser før spillerne, vel efter en 20-30 minutter, gik i omklædningsrummet.

Aftenen fortsatte på en pub lige ved stadion med en masse irer, som var triste, men ved godt mod og de ønskede os held og lykke i Rusland. En af irerne var så venlig at give mig hans billet fra kampen, da man som dansker kun havde mulighed for at købe en print-selv billet som DBU tog 80 kr. i gebyr for. Prøv lige for sjov at gang 80 med 2500, det er 200.000 kr. og det er det beløb DBU har taget i gebyr for at håndtere nogle print-selv billetter............... Den lader vi lige stå lidt.

Natten fortsatte nede i Temple Barområdet, som var proppet med danskere, der fejrede kvalifikationen. Omkring kl. 03 var det tid til at få et par timer på skjoldet, inden der var afgang mod lufthavnen kl. 08 næste morgen.

Tak til alle danskere, som deltog i festen i Dublin. Jeg håber at se mange af jer i Rusland.

Video fra den Irske nationalsang.