VM Rejsen Part 1

VM er noget helt specielt, her kan du få et indblik i min VM rejse, som bød på 4 kampe i 4 forskellige byer.

Afrejse til Rusland

Klokken var nær midnat og jeg havde sat mig i flyet til Moskva. Forude ventede en 16 timers rejse med fly til Moskva, videre med fly til Samara og derfra en 6 timers bil tur, inden jeg forhåbentlig kunne sætte mine ben i Saransk.

I flyet havde jeg selskab af lidt danske fans, men de fleste rejsende var folk fra det syd amerikanske kontigent.

Efter en 10 timers flyrejse, via Moskva var vi nu landet i Samara. Forude ventede en 6 timers kører tur med en russer ved navn Azat i hans nye Opel. Azat var en mand jeg havde fundet frem til via et mystisk Whats App nummer, som jeg havde fundet på nettet. Det startede med at jeg så et opslag på en Facebook side, hvor en russer havde skrevet at han kunne skaffe billige overnatningsmuligheder og jeg tog derfor chancen og skrev til nummeret. Jeg aner stadig ikke den dag i dag hvem det nummer tilhører, men det Whats app nummer var magisk. Mere om det senere :-).

Da vi landede i Samara og jeg kom på nettet var der en besked fra Azat med et billede af hans bil foran lufthavnen. Det så sgu ud til at det nummer virkede!! Jeg havde kun skrevet en 10-15 beskeder med Azat på Whats app via google translate, da han kun kunne russisk.

Vi hoppede ind i bilen og nu ventede 6 timers på de russiske landeveje til Saransk.

Her er lidt billeder fra køreturen gennem de russiske landsbyer

Dejlige små landeveje igennem Rusland

Dejlige smukke russiske boligblokke

En lille russik by vi kom igennem

Kaffestop på en omvendt McD

Azat´s skønne opel i en lille russisk by

Klokken 15.00 russisk tid var vi endelig fremme i Saransk. Det havde været en skøn tur på de russiske landeveje og vi kom helskindet frem. Azat var den trætteste chauffør jeg nogensinde havde kørt med, og de sidste 2 timer måtte han holde pause hver 30 min for ikke at falde i søvn. Det vidste sig at han boede i byen Ufa som ligger 6 timer øst fra Samara, så han var kørt hjemmefra kl 02, så pludselig gav det mening at han var så træt.

Mig og Azat netop ankommet sikkert til Saransk

Endelig fremme i Saransk, som er en mindre by i russisk målestok, var det nu tid til at komme ud og se byen og møde alle de andre venner, som havde taget turen til Rusland for at støtte Danmark.

Her eftermiddagen/aftenen inden kampen var der ikke mange fodboldfans i byen, men hele setuppet var klar til braget Danmark - Peru dagen efter. Eftermiddagen gik med en gåtur i byen og aftenen gik med at se bold i Fanzonen og på den Irske pub i byen.

Saransk by var virkelig en kedelig by, som jeg nok aldrig skal besøge igen. På trods af at der boede mere end 300.000 mennesker og det var dagen inden byens første VM kamp, var byen helt død. Fanzonen, som der var bygget i alle byer, var det eneste sted i byen, hvor der var lidt folk på gaden.

Det obligatoriske VM by skilt

Tomme gader på vej mod fanzonen

Lidt folk var der dog på gaden

Mordovia Arena i baggrunden

Fanzonen i Saransk

Mit første besøg i en af de russiske Fish and Beer butikker. Her kan du købe billig fadøl i 1 liters plastik flasker og hele tørrede fisk, du kan gå og gnave lidt i.

Endelig var det kampdag. Morgenen startede med de obligatoriske tømmermænd, men efterhånden er jeg rutineret i den slags. Det handler om at komme op fra sengen, få et bad, lidt mad og ellers er det bare i gang igen.

Vi var på gaden ved 12 tiden og byen var virkelig levet op. Hele morgen var det væltet ind med fodboldfans, desværre ikke så mange danske kun ca. 800, men op i mod 30.000 fra Peru var ved at indfinde sig i byen - Nu mærkede man virkelig VM følelsen i kroppen.

Peru har indtaget Saransk

De Peruvianske fans fyldte godt i Fanzonen på kampdagen

Inden kampen nåede var jeg også et smut forbi det lokale Start stadion i Saransk. Klubben FC Mordovia Saransk spiller til dagligt på dette stadion, som har en kapacitet på 11.600 tilskuere. Desværre var det ikke muligt at komme ind på stadion, da det peruvianske landshold brugte stadion som træningsbane.

Foran Start Stadion

Øv ingen adgang

Rigtige russer tribuner

Efter et besøg på det lokale stadion gik turen tilbage til centrum og fanzonen for at få den sidste pre-match stemning med, inden turen gik til stadion.

Turen til stadion var noget helt speciel i Saransk, der var en stor boulevard oppe fra centrum ned mod vandet og over en bro ud til stadion. Denne boulevard var fuldstændig proppet med de Peruvianske fans, som havde bragt den sydamerikanske fodbold stemning til Rusland.  Dette gav de vildeste flaschbacks til min rejse i Sydamerika, det var ligesom at være dernede.

Broen til stadion

Den store boulevard fra byen mod stadion

Der var nu 45 min til kick-off og jeg trådte ind på Mordovia Arena, det føltes dog, som om at jeg trådte ind på et stadion i Chile. Overalt på stadion var der chilenske fans og deres flag prydede hele stadion. Som jeg skrev tidligere havde de taget Sydamerika med til Rusland, det var fuldstændig vanvittigt at opleve den atmosfære på stadion. Der var stående sang hele kampen fra de mest passionerede fans med kat. 3 billetter bag mål, til de andre passionerede fans med kat. 1 billetter på de fine pladser på stadion.

Vores egen lille forsamling på 800 danskere tog virkelig også kampen op, og leverede en af de landskampe på udebane, hvor der har været allerbedst stemning.

Klar til kamp

Peru fans over alt

Klaphatten havde virkelig fået et comeback på tribunen

God stemning i den danske lejr

Sejr!!!!!!!

Kampen endte jo som bekendt med en dansk sejr og det blev fejret i nattelivet i Saransk, inden turen i morgen skulle gå videre til Nizhny Novgorod.......

Vi måtte derfor krydsede fingre for at det magiske Whats App nummer, kunne hjælpe os endnu engang.